Αίτημα παράτασης της προθεσμίας υποβολής σχολίων/παρατηρήσεων επί του σχεδίου Π.Δ./Κανονισμού περί των Ν/Γ Πλοίων

ΠΡΟΣ:

ΥΝΑΝΠ/Γρ. ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ & ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ κου ΙΩΑΝΝΗ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗ

ΚΟΙΝ:

  1. ΥΝΑΝΠ/Γρ. κ. ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ & ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
  2. Γρ. κ. ΓΕΝΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΛΙΜΕΝΩΝ, ΛΙΜΕΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
  3. ΥΝΑΝΠ/Α.ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ./Γρ. κ. Α/ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ
  4. ΥΝΑΝΠ/Α.ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ./Γρ. κ. Α’ Υ/ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ
  5. ΥΝΑΝΠ/Α.ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ./Γρ. κ. Β’ Υ/ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ
  6. ΥΝΑΝΠ/Α.ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ./Γρ. κ. ΔΚΓ΄ – ΔΚΒ’
  7. ΥΝΑΝΠ/ ΑΛΣ-ΕΛΑΚΤ/ΚΕΠ/ΔΜ&ΚΠ

ΣΧΕΤ: Το από 21/12/2022 έγγραφό Αρ. Πρωτ.: 2324.8/90986/2022 της Διεύθυνσης Μελετών & Κατασκευών Πλοίων του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων.

Αξιότιμε κε Υπουργέ,

Η ‘Ενωσή μας σας εύχεται Καλή Χρονιά και το 2023 να είναι ένα δημιουργικό και επωφελές για ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα.

Όπως γνωρίζετε οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας επεξεργάζονται εδώ και ένα έτος ένα ακόμη σχέδιο Π.Δ./Κανονισμού που σχετίζεται με τον Κλάδο μας και αφορά στα Ναυαγοσωστικά πλοία, με θέμα “Κανονισμός περί ρύθμισης θεμάτων των ναυαγοσωστικών πλοίων αναφορικά με τις τεχνικές προδιαγραφές σχεδίασης και κατασκευής, τη δύναμη έλξης, τα κριτήρια ευστάθειας, τις επιχειρησιακές, λειτουργικές απαιτήσεις, την δραστηριοποίηση και τον εξοπλισμό αυτών”.

Μάλιστα, με το από 21/12/2022 έγγραφό Αρ. Πρωτ.: 2324.8/90986/2022 της Διεύθυνσης Μελετών & Κατασκευών Πλοίων του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων, καλούνται όλοι οι Ναυτιλιακοί Φορείς, Ενώσεις και Νηογνώμονες να συμβάλλουν με την υποβολή “..τυχόν σχολίων και παρατηρήσεων…” μέχρι την 15 Ιανουαρίου. Εν ολίγοις μέσα στις γιορτές Χριστουγέννων, Νέου Έτους και Φώτων, με τις μισές ημέρες να είναι αργίες, το Υπουργείο Ναυτιλίας ζητά “άρον άρον” να μελετηθεί ένα πολύ σοβαρό σχέδιο ΠΔ, που επαναρυθμίζει το καθεστώς παροχής των ναυαγοσωστικών υπηρεσιών στην ελληνική επικράτεια.

Κατά τη γνώμη των Μελών μας κύριε Υπουργέ, τα οποία δραστηριοποιούνται σε όλη την Ελλάδα και σε όλα σχεδόν τα λιμάνια, η διαδικασία αυτή που επιλέγεται για δεύτερη φορά από το Υπουργείο για να νομοθετηθούν σοβαρότατες αλλαγές στο νομικό/κανονιστικό και αδειοδοτικό πλαίσιο του κλάδου παροχής ρυμουλκικών και ναυαγοσωστικών υπηρεσιών στην Ελλάδα, κάθε άλλο παρά ορθή είναι και απέχει παρασάγγας από την πραγματική διαδικασία διαβούλευσης, που το Υπουργείο αυτό έχει εδώ και χρόνια θεσμοθετήσει και που είστε σε θέση να γνωρίζετε λόγω της πολύχρονης ενασχόλησής σας με τον Τομέα του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Για μια ακόμη φορά, όπως συνέβη και με το πρόσφατο ΠΔ/Κανονισμού περί των Ρυμουλκών πλοίων – που εκδόθηκε την 12η Δεκεμβρίου 2022 – δεν έχουν κληθεί οι Υπηρεσίες του Υπουργείου που έχουν τη γνώση και την εμπειρία εκ των πραγματικών περιστατικών να θέσουν και να αιτιολογήσουν τις αλλαγές των απαιτούμενων προδιαγραφών, ούτε το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος κλήθηκε να συνεισφέρει ως ο κατά τον νόμο Σύμβουλος του Υπουργείου, ούτε το αρμόδιο για τα τεχνικά θέματα Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, ούτε καν οι Νηογνώμονες ως γνώστες και αρμόδιοι, ούτε βεβαίως οι Ναυτιλιακές Ενώσεις που τα μέλη τους δραστηριοποιούνται σε καθημερινή βάση και βιώνουν τις απαιτήσεις της αγοράς και του ναυτιλιακού κόσμου. Όλοι οι παραπάνω αγνοήθηκαν για μια ακόμη φορά. Ούτε υπήρξε μια έστω και τυπική πρόσκληση σε διαβούλευση στη μεγάλη αίθουσα συσκέψεων του ΥΕΝ/ΑΛΣ όπως συνηθιζόταν επί χρόνια, όπου όλοι οι ανωτέρω (Διευθύνσεις του ΥΕΝ/ΑΛΣ, Ναυτικό Επιμελητήριο, Τεχνικό Επιμελητήριο, Νηογνώμονες, Ναυτιλιακές Ενώσεις και Φορείς).
Αξιότιμε κε Υπουργέ,

Η Ένωσή μας με την επιστολή της 19ης Ιουλίου 2022 προς εσάς – για την οποία ουδέποτε λάβαμε μια απάντηση έστω και ότι θα μελετηθούν τα όσα επισημάνθηκαν – κατέστησε γνωστές τις ενστάσεις της -με εμπεριστατωμένο τρόπο και με παραπομπές σε πραγματικά συμβάντα – επί της ακολουθούμενης διαδικασίας, έκανε συγκεκριμένες προτάσεις και υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι:

“Είναι πρωτόγνωρο, να παίρνει ο οποιοσδήποτε τρίτος- και εν προκειμένω η «Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων» – την πρωτοβουλία να συντάσσει σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για τα ναυαγοσωστικά/ρυμουλκά και να το υποβάλλει στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, υποκαθιστάμενη στη θέση της καθ’ ύλην αρμόδιας Κρατικής Αρχής, προτάσσοντας ένα σχέδιο ΠΔ που εξυπηρετεί ευθέως τα συμφέροντα των μελών της και μάλιστα για να το ισχυροποιήσει να το συνυποβάλλει με τη Μελέτη του ΕΜΠ, που συντάχθηκε κατ’ εντολή και για λογαριασμό της και είναι αγαστή με τα επαγγελματικοοικονομικά συμφέροντα των μελών της Ενώσεως αυτής.

Με την υποβολή του σχεδίου ΠΔ για τα ναυαγοσωστικά και της Μελέτης του ΕΜΠ η «Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων» επιχειρεί ουσιαστικά χειραγώγηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και χρησιμοποίησή του ως μέσου για την επιβολή των θέσεων και των συμφερόντων της κατά πως αυτή τα αντιλαμβάνεται και δη με κρατική βούλα, αυτή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και εάν υιοθετηθεί θα δημιουργήσει ευθέως μονοπωλιακές καταστάσεις υπέρ ελαχίστων και σε βάρος των πολλών και αντί να βελτιώσει τα ισχύοντα, θα τα χειροτερέψει με ανυπολόγιστες συνέπειες για τις οποίες ευθύνη θα φέρει κατά τον τρόπο με τον οποίο προωθείται το ζήτημα το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο.”.

Η ορθότητα των απόψεών μας αποδείχθηκε μάλιστα και κατά την ημερίδα της 7ης Δεκεμβρίου 2022 που πραγματοποιήθηκε από τον Σύλλογο Διπλωματούχων Μηχανικών Ελλάδος με θέμα τα Πλοία Υποστηρικτικών Εργασιών όπου, παρουσία πλήθους εκπροσώπων των Ναυτιλιακών Ενώσεων, Φορέων κλπ, διατυπώθηκαν και καταγράφηκαν/μαγνητοσκοπήθηκαν πάρα πολλές ενστάσεις ως προς την ορθότητα των προβλέψεων του σχεδίου του Π.Δ., αλλά και ο ίδιος ο επικεφαλής της συντακτικής ομάδος που υπογράφει την Μελέτη του ΕΜΠ παραδέχτηκε ότι αυτή δεν έγινε μετά από αίτημα του Υπουργείου με σκοπό την νομοθέτηση Κανονιστικών διατάξεων, αλλά κατόπιν παραγγελίας της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων. Επίσης ο ίδιος παραδέχτηκε ότι δεν προτείνει να αδειοδοτείται ως Ναυαγοσωστικό πλοίο, αποκλειστικά και μόνο ο προτεινόμενος από τη Μελέτη τύπος Ναυαγοσωστικού, ο οποίος μάλιστα όπως παραδέχθηκε είναι κατάλληλος μόνο (Ε) μόνο για πολύ μεγάλα και σοβαρά περιστατικά, χωρίς όμως να προσδιορίζει τα κριτήρια του μεγέθους και της σοβαρότητας των περιστατικών, καθώς και ότι βεβαίως δεν προτείνει να αποκλειστούν τα υφιστάμενα ναυαγοσωστικά πλοία που δραστηριοποιούνται σήμερα και προσφέρουν αποτελεσματικές ναυαγοσωστικές υπηρεσίες, δεδομένου ότι οι εκάστοτε συνθήκες, όπως μικρά βάθη, βραχώδεις ακτές, ύφαλοι, σκόπελοι, μικρού μεγέθους σκάφη κ.λ.π, δεν επιτρέπουν σε μεγάλα ναυαγοσωστικά πλοία ούτε καν να προσεγγίσουν. Παράλληλα, τέθηκε κατά την ημερίδα και προβληματισμός ως προς το κατά πόσον το σχέδιο του ΠΔ αντιτίθεται στις υφιστάμενες διατάξεις περί επιθαλάσσιας αρωγής του ΚΔΝΔ, αλλά και στα οριζόμενα εκ της Διεθνούς Σύμβασης περί Προστασίας της Ζωής στη Θάλασσα.

Κύριε Υπουργέ,

Κατόπιν όλων των παραπάνω και δεδομένου ότι το επίμαχο σχέδιο ΠΔ ουσιαστικά κατευθύνει την προσφορά των ναυαγοσωστικών υπηρεσιών προς μια μικρή ομάδα επιχειρηματιών που αποβλέπουν προς μία ιδιαίτερη ευνοϊκή προς τα συμφέροντά τους ρύθμιση, ενώ παράλληλα διαφαίνονται κίνδυνοι μείωσης των προσφερόμενων μέσων υποστήριξης επιχειρήσεων διάσωσης κινδυνευόντων πλοίων και ανθρώπων, λόγω των αποκλεισμών που προωθεί το σχέδιο ΠΔ, η Πανελλήνια Ένωσή μας υποβάλλει δια της παρούσας επιστολής κατεπείγον αίτημα:

1ον Να παραταθεί η προθεσμία υποβολής των σχολίων/παρατηρήσεων εκ μέρους όλων των Φορέων, Ενώσεων, Νηογνωμόνων, στους οποίους εστάλη το έγγραφο της αρμόδιας Δ/νσης του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων, μεχρι την 15η Φεβρουαρίου 2023, προκειμένου να υπάρξει επαρκής χρόνος μελέτης του σχεδίου ΠΔ και αλληλοενημέρωσης.

2ον Να πραγματοποιηθεί, το δυνατόν συντομότερο και πριν την 15η Φεβρουαρίου 2023, μια κανονική διαδικασία διαβούλευσης στην αίθουσα συσκέψεων του Υπουργείου, με τη συμμετοχή/ εισήγηση των αρμόδιων Υπηρεσιών ΥΕΝ/ΑΛΣ που έχουν την ευθύνη/αρμοδιότητα κατά τις επιχειρήσεις αντιμετώπισης κινδυνεύοντος πλοίου/ναυαγίου, καθώς και όλων των Φορέων, Ενώσεων, Νηογνωμόνων που καλούνται να υποβάλλουν σχόλια/παρατηρήσεις, ώστε να διατυπωθούν εις επήκοο όλων οι απόψεις και οι προβληματισμοί, όπως γινόταν παλαιότερα προ covid για θέματα τέτοιας σοβαρότητας, που άπτονται νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων.

Αναμένουμε τη θετική σας απάντηση στο λογικό και δίκαιο αίτημά μας, προκειμένου να υπάρξει μια ουσιώδης και ποιοτική διαβούλευση.

Πειραιάς 3 Ιανουαρίου 2023

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *